Tímto způsobem lze zajistit regeneraci kolenní chrupavky!

Správný jídelníček je klíčový pro udržení kloubů v bezproblémovém stavu, ale hraje významnou roli i pro opravu chrupavek kyčlí, kolen a páteře.

Také optimální hmotnost a přiměřená každodenní fyzická aktivita výrazně pomohou, aby kolena zůstala v naprosto v bezpečí a riziko poškození chrupavky se podstatně snížilo.

Příznaky poškozené kolenní chrupavky

Abyste pochopili, jak důležitá je pro nás všechny chrupavka a její dobrý stav, zvláště pak chrupavka v kolenou, která nesou většinu naší hmotnosti, musíme si vysvětlit její strukturu a funkci.

Chrupavka je typ pojivové tkáně, která pomáhá pohybu kostí na styčných plochách a usnadňuje jejich pohyblivost. To znamená, že zásadním způsobem chrání kosti proti poškození.

Je součástí mnoha dalších kosterních struktur v těle, např. nosu, průdušek, uší, hrudníku, meziobratlových plotének v páteři, loktů, kolen, kyčlí. Je tvrdá jako kost, oproti svalům ale není tak pružná.

Deformaci chrupavky může způsobit řada faktorů, mezi něž patří stárnutí, různá degenerativní onemocnění, např. osteoartróza, která běžně postihuje ramenní klouby, krk (ztěžuje pohyb hlavy a způsobuje závratě), kyčle, kolena, klouby ruku a nohou.

Vedle toho může k poškození chrupavky dojít z jiných důvodů, např. kvůli nadměrné fyzické zátěži, obezitě, mechanickému poškození nárazem nebo nošením těžkých břemen.

Poškození chrupavky nebo její úplná absence se projevuje několika příznaky, které na tento stav mohou upozornit. Jde např. o bolest při pohybu, otoky a napětí svalů.

Uvádíme nejlepší tipy na přírodní prostředky blahodárné pro regeneraci kyčlí a kolen:

Obnova kolenní chrupavky

Ve snaze ochránit nebo obnovit kolenní chrupavku nám významně pomůže jedna důležitá látka, která se v těle vyskytuje, nazývá se chondroitin. Podílí se na ochraně chrupavky a má význam i pro přirozenou regeneraci chrupavky v kolenou, kyčlích a ostatních kloubech.

Tato nepostradatelná látka v pojivových tkáních váže vodu, tudíž zachovává pružnost a poddajnost chrupavky. Navíc dokáže zablokovat účinek mnoha enzymů, které pojivovou tkáň poškozují a přispět tvorbě nové.

Tato sloučenina se získává z chrupavky žraloků, krav a prasat, její optimální denní příjem činí 1000 až 1200 miligramů.

Chondroitin je ještě prospěšnější v kombinaci s glukosaminem, který podporuje pružnost a pohyblivost kloubů a je důležitý pro přirozenou regeneraci chrupavky. Tato látka je odvozena od chitinu, který se nachází v krunýři mořských krabů, říčních krabů a humrů.

Nejnovější výzkum ukazuje, že konzumace potravy bohaté na aminokyselinu lysin může výrazně pomoci, protože tato aminokyselina se podílí na obnově kolagenu, který je hlavní složkou chrupavky. Tělo si ji samo vytvořit neumí, proti je nutné přijímat ji stravou. Její optimální příjem je 12 miligramů na kilogram hmotnosti.

Zaměřte se tedy na konzumaci sóji, vajec, jogurtů, sýrů, sušeného ovoce, fazolí, tresek, červeného masa a dalších potravin.

Doporučené potraviny pro regeneraci chrupavky – strana 2

Pro správné tvoření a obnovu kolenní chrupavky platí zásadní pravidlo konzumace potravin s vysokým obsahem vitamínů. Protože její největší část nakonec ztuhne, je příjem vitamínů důležitý pro její dlouhou životnost a pružnost.

  • Potraviny bohaté na vitamín A stimulují regeneraci chrupavky kyčlí a kolen.
  • Potraviny bohaté na vitamín C pro regeneraci chrupavky kyčlí a kolen.

Vitamín C je klíčový pro stimulaci těla k výrobě kolagenu, který je extrémně důležité pro tvorbu zdravých vazů a šlach. Optimální denní příjem je 75 miligramů.

Vitamín C najdeme v cibuli, paprikách, bramborách, listovém salátu. Ke svačině si můžete vybírat z široké škály ovoce: pomerančů, mandarinek, hroznového vína, citrusových plodů, ostružin nebo ovocných džusů.

Takový jídelníček založený na ovoci a zelenině pomáhá také snižovat riziko dny, při níž se v kloubech hromadí kyselina močová.

  • Vitamín D pro kosti, klouby a chrupavku.
  • Vitamín D najdeme v mléce, pečivu, cereáliích a dále v tučných rybách jako je losos a sleď nebo v ústřicích.

Také studie publikovaná pod názvem „Artritida a revmatismus“ znovu potvrdila, že vystavování kůže slunečnímu záření a vitamín D mají přímý vliv na lepší pohyblivost kloubů. Tyto poznatky také ukázaly, že je nutné dodávat tělu dostatečné množství vitamínu D pro prevenci výskytu osteoartrózy.

Želatina – přírodní domácí prostředek pro regeneraci chrupavky

Kromě toho, že želatina výborně chutná na dezertech nebo v salátových dresincích, je také skvělým přírodním prostředkem pro regeneraci chrupavky v kolenou, kyčlích a ostatních kloubech.

Želatina působí tak blahodárně, protože se strukturou podobá struktuře chrupavky. Má velmi vysoký obsah proteinů a kolagenu, látky, která se podílí na stavbě kostí, šlach a chrupavek. Navíc obsahuje 10 esenciálních aminokyselin, ale žádné tuky ani cholesterol.

Optimální denní příjem želatiny je 10 gramů. Její pravidelná konzumace může vést ke kompletnímu vymizení příznaků osteoartrózy.

Přidat komentář

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno