ZDRAVÍ Co se děje s mozkem během ručních prací? K čemu je vám...

Co se děje s mozkem během ručních prací? K čemu je vám dobré, když umíte plést!

Tento dialog zaznamenal doktor Alois Alzheimer slovo od slova v roce 1901. Medicína tehdy neměla pro tento stav zvláštní termín. Mnohem později dostala tato nemoc název podle lékaře. Po smrti pacientky Augusty lékař zkoumal její mozek. Při pitvě bylo zjištěno, že mikroskopické struktury mozku byly vážně postiženy.

Neuronové spoje byly propojeny neznámými vlákny, která ničila mozkové buňky. Jejich nahromadění na řezu nebylo dříve u zdravých lidí pozorováno. Lékař popsal tento stav jako „specifické onemocnění mozkové kůry“. Když byla tato patologie v dalších studiích jiných neurologů potvrzena, nazvali ji Alzheimerova nemoc.

Dnes Alzheimerova nemoc postihuje 40 % lidí starších 75 let. Až do 60 let jsou její příznaky téměř neviditelné, ale dokáže postupovat s obrovskou intenzitou a je ve 100 % případů geneticky podmíněna. Prakticky všechny moderní studie dokazují, že včasná prevence onemocnění zpomaluje jeho nástup a omezuje příznaky.

Nemluvíme o lékách, ale o změně návyků, fyzické aktivitě a „trénování“ mozku intelektuální prací. Ohroženým lidem a celé populaci planety neurologové doporučují, aby začali plést. Jeho účinnost je několikanásobně vyšší než luštění křížovek. Je to vědecky dokázané!

Háčkování a pletení

Rozhlédněte se kolem – móda pletení nabírá obrátky. Slavné herečky modelky, umělkyně a nejen ženy, ale ani muži se nestydí za to, že se na veřejnosti ukazují s pletením nebo háčkováním. Není to jen koníček nebo hobby, pletení doporučují psychoterapeuti hollywoodským hvězdám jako prostředek k boji proti stresu a udržení vysoké intelektuální úrovně.

Julia Roberts je na špici seznamu hollywoodských pletařů. Neváhá se objevit na recepcích nebo na ulici ve vlastnoručně vyrobeném oblečení. Při natáčení filmu herečka nepřetržitě plete a dokonce určuje tón v módě pletenin.

Oblíbená herečka Kateřina Vilkovová se pletením zabývá velmi vážně. Při výročích ráda obdarovává své blízké doplňky vlastní „značky“.

Elena Proklovová ráda tráví večery s pletením a nosí vlastnoručně vyrobené šaty. Pletení pomáhá uvolnit a vrátit sílu mysli.

Sarah Parker v mnoha rozhovorech říká, že pletení pomáhá zabít čas a uklidňuje nervy. Háčkování a pletení klobouků, ve kterých se Sarah objevuje na veřejnosti, inspirovalo výběr oblíbené aktivity a fanoušky herečky.

Pletení se nevyhnulo ani mužům: David Duchovny, Kurt Cobain a Alexandr Balujev se za své koníčky nestydí.

Na popularitě získává i pletení bez jehlic a háčku. Je to nejen krásné a neobvyklé, ale také vynikající cvičení pro ruce a mozek.

Náš tip

Máte-li špatné předpoklady dědičnosti a přemýšlíte o své náchylnosti k neurologickým onemocněním, nebo se jen obáváte, abyste se ve stáří nestali zátěží pro vaše děti, dodržujte tyto tipy, které doporučují světové lékařské univerzity.

  1.  Pěší turistika

Choďte nejméně 2 kilometry denně, chůze zvyšuje množství šedé kůry v mozku.

  1. Tanec

Tanec snižuje riziko prvních příznaků, je lepší než jakýkoli jiný druh fyzické aktivity!

  1. Strava

Jezte potraviny bohaté na antioxidanty. Dieta vyvinutá na Rush University Medical Center v Chicagu snižuje riziko Alzheimerovy choroby o 53 %! Připouští 10 potravin − bylinky, zeleninu, ořechy, bobuloviny, fazole, celozrnné potraviny, ryby, drůbež, olivový olej a víno. Přísně zakazuje červené maso, olej a margarín, sýr, sladkosti a dezerty, smažené potraviny a rychlé občerstvení. Nezapomeňte, že zelenina by měla činit 40 % celkového příjmu potravy.

  1. Koření místo soli a cukru

Přidejte do jídla koření, abyste mu dodali chuť a snížili množství soli nebo cukru v jídle. Curry a kurkuma obsahují antioxidační kurkumin, který snižuje riziko Alzheimerovy choroby, rakoviny, artritidy a deprese.

  1. Vyhněte se osamělosti

Psychologická podpora je velmi důležitá, zejména komunikace s blízkými. Získat přátele můžete v jakémkoli věku, vždy vám pomohou vyrovnat se s problémy. Zorganizujte doma knižní nebo karetní klub, pozvěte hosty, naplánujte jídlo, to vše odvádí mozek od negativních myšlenek a přispívá ke koncentraci.

  1. Duševní činnost

Čtení, deskové hry, hraní na hudební nástroje, hlavolamy, pletení, křížovky, kreslení, modelování… Všechny tyto činnosti, provozované třeba jen několikrát týdně, přispějí k růstu nových mozkových buněk a k obnově spojů mezi nimi.

„I lidé, kteří byli nositeli genu spojeného s Alzheimerovou chorobou, oddálili vývoj této nemoci téměř o deset let, když se věnovali intelektuálním aktivitám po celý svůj život.“

Neurologickým onemocněním lze předcházet. Populární osobnosti nám dávají příklad, který je velmi užitečný. Samozřejmě, naše babičky věděly, že pletení není jen výroba věcí, je to umění a lék současně. Dnes budu plést teplé ponožky pro své blízké, a co vy?

Ukažte tento článek svým přátelům, připojte se k obecnému společenskému fenoménu!

Komentář:

Please enter your comment!
Please enter your name here